Hopp til hovedinnhold
Lena Marie Olsen Robertsen
Skrevet av
Lena Marie Olsen RobertsenRådgiver, SEO955 21 815

Black Friday SEO tips – forbered nettbutikken!

Julehandelen har virkelig fått en skikkelig kickstart de siste årene, med de amerikanske shoppingdagene Black Friday, Black Week og Cyber Monday. Alt foregår den siste uken i november, og har for mange butikker blitt til den største handleuka i løpet av året.

Den største, og mest kjente blant forbrukerne er Black Friday som i år faller på 29. november. Bare i Norge så vi at over 201.000 personer søkte etter Black Friday i november i fjor. Over 20.000 personer søkte etter Black Friday tilbud, og så langt i år kan vi se at interessen for Black Friday tilbud i august allerede har økt med nærmere 60% i søkevolum sammenlignet med august i fjor. Det lover svært godt for årets handleuke, og kundene sitter klare! Spørsmålet er; er nettbutikken din klar?

Bruk tallene fra fjoråret til din fordel

Bruk Google Analytics til å se hvilke sider som hadde mest trafikk, hvordan brukerne beveget seg på nettsiden din og hvilke sider som konverterte best. Har du Google Search Console satt opp for nettsiden din, kan du få oversikt over hvilke søkeord og landingssider du rangerte med i fjor.

Hent inspirasjon og utnytt suksessfaktorene.

Black Friday workshop før kampanjestart

Gjør en grundig søkeordsanalyse for Black Friday

Finn ut hva potensielle kunder søker etter i forbindelse med Black Friday. Kombiner Black Friday med ulike ord for tilbud og rabatter, kategorier og merkevarer. Slik vil du få den beste innsikten på hvordan du kan bygge kampenjesidene.

Gå i dybden, finn longtail søkeord (lengre søkefraser) som virkelig treffer målgruppen og konverterer. Å rangere bra på Black Friday tilbud er selvfølgelig gull, og vil gi deg bra trafikk – men glem ikke også å få med de mer spesifiserte søkeordene, som kanskje har et lavere søkevolum men ofte konverterer bedre. Det sier seg kanskje selv at en som søker Black Friday tilbud kanskje ikke vet helt hva han/hun søker etter, mens en som søker Black Friday tilbud skalljakke er mer målrettet. Finner man et godt tilbud til det søket, vil også sjansen for at det konverterer til kjøp være større.

En søkeordsanalyse vil hjelpe deg med å legge en god strategi for nettbutikken din, slik at du får best utbytte av Black Friday. Kanskje er det mer aktuelt med en egen landingsside for Norrøna og Peak Performance, heller enn en egen side for ytterjakker? Her bør man bruke innsikten man får ut av en søkeordsanalyse, til å utnytte salgspotensialet for nettbutikken.

Ikke alle har tilgang til verktøy som Google Ads til å gjøre en søkeordsanalyse – vi hjelper deg med å finne de beste søkeordene til å optimalisere kampanjesidene med. Da vil du få den beste SEO-effekten og konverteringen for din nettbutikk. Ta kontakt for et uforpliktende tilbud.

Black Friday kampanje planlegging

Start i god tid – lag egne landingssider

Det tar tid å bygge autoritet for landingssider i Google, og desto tidligere du kommer i gang, desto mer etablert vil siden din være når handelen er i gang. Sørg for å få på plass en egen landingsside for Black Friday tilbud – deretter kan du bygge på med innhold under denne siden, som du også linker til fra denne siden.

Spiss innholdet

Med utgangspunkt i søkeordsanalysen bør man se på hvordan man skal kategorisere og sortere tilbudene man tenker å kjøre gjennom uka. En landingsside med mer spisset innhold, står sterkere i konkurransen om søk, enn en generell side. Er det planlagt å kjøre salg på jakker, bukser og sko til ulike tidspunkt på Black Friday? Lag landingssider under Black Friday tilbud for hver av de tre produktkategoriene. Her kan man bruke en nedteller, slik at kunder som kommer inn for tidlig på siden da vet at dersom de kommer tilbake om 2 timer, vil de kunne få et godt tilbud på jakker.

Skap litt forventninger til Black Friday med engasjerende innhold

Google verdsetter godt innhold, og landingssider med gode tekster, bilder, videoer, infografikk og engasjerende innhold rangerer ofte bedre i søkeresultatene. Dette fordi det tydeliggjør hva siden handler om, det viser at du kan mye om temaet og det fører til gode tall for brukeratferd, som lang lesetid. Kreativt, engasjerende og nyttig innhold deles oftere på sosiale medier, og kan gi en trafikkboost til nettsiden og sender positive signaler til Google. Sett deg ned med noen kollegaer, kjør idémyldring, sett på musikk i bakgrunnen, lag moodboards og la hjernen utfordre seg kreativt!

Mange søker også etter julegavetips i forbindelse med Black Friday. Julegaver Black Friday hadde 140 søk i november i fjor. Hvorfor ikke lage en landingsside noen uker før Black Week med tips til julegaver man kan kjøpe på Black Friday? Her kan man bruke produkter man selv vet blir med på salget, så har kunden allerede blitt bevisst på produktet når det kommer for salg, og steget blir litt kortere for å gjennomføre et kjøp.

Bruk de kanalene du har tilgjengelig for å dele innhold og Black Friday tips til kundene, men sørg samtidig for å ha en god balanse mellom å være synlig uten å bli for masete. Din SEO-strategi bør også kombineres med betalt annonsering for maks effekt.

Sørg for at det tekniske er på plass

Ta en teknisk gjennomgang av nettsiden din, slik at Google finner innholdet og kan indeksere landingssidene du har jobbet med. Kartlegg 404-sider på nettsiden, og legg inn 301 redirection på brutte lenker og landingssider som ikke eksisterer lengre.

Oppdater meta tekster med Black Friday

En uke i forveien bør du optimalisere sidetitler og metabeskrivelser med Black Friday søkeord også for andre kategorisider, merkevarer og utvalgte produkter som kanskje ikke får egen landingsside under Black Friday-kampanjen, men som du fortsatt ønsker å pushe litt ekstra. Det kan hjelpe deg med å øke rangeringen, og hvor mange som faktisk klikker på din link blant mylderet av sider i søkeresultatene.

Husk også å sjekke med din web-leverandør om serverkapasitet! For stor pågang til nettsiden kan føre til nedetid – og det er det siste man vil på en slik handledag!

Årets handledag kommer snart – er du klar?

Det er riktignok fortsatt 2 måneder igjen før det braker løs, samtidig kommer denne handledagen raskt nok. Vi anbefaler at du allerede nå kommer i gang og legger en strategi for din nettbutikk for å få de beste resultatene!

Ønsker du hjelp med å legge en god SEO-strategi som skal maksimere effekten og resultatene under årets handleuke? Ta kontakt med oss, så gir vi deg et uforpliktende tilbud.

Kom igang med SEO i dag!

Du er frakoblet.