Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

Bedre skilting tar deg raskere til mål

Kollektivtrafikkforeningen er en nasjonal bransjeorganisasjon bestående av store mobilitetsaktører som Ruter, EnTur og ATB. Men er kommunikasjonen deres samkjørt? Sjekk hvordan vi gav foreningen bedre trafikkflyt med en splitter ny hjemmeside.

En nettside er egentlig aldri helt ferdig. Så lenge markedet, trender og folk endrer seg, dukker nye behov opp. Siden vi begynte å hjelpe Kollektivtrafikkforeningen i 2016, har mye skjedd. Mobiltrafikken har skutt i været, og de trengte en løsning som reflekterte det skiftet.

Klarere signal, mindre støy

I tillegg til mobiloptimalisering ønsket de å forankre nettsiden i et nytt kommunikasjonsmål: å øke oppmerksomhet og kunnskap om bærekraftig mobilitet. I Increo vet vi at nøkkelen ligger i fantastiske brukeropplevelser. Og det starter med tydelighet.

Vi dykket ned i Google Analytics og fikk et overblikk over trafikken. Hvor var det det flasket seg? Hvordan kom egentlig folk seg fra A til B? Og hva kunne vi droppe å ta med i den nye versjonen? Denne innsikten skapte grunnlaget for en skikkelig opprydningsjobb. Skal du pusse opp, må du kaste noe rot.

Bedre i begge ender

Fordi Kollektivtrafikkforeningen er en nettside med mye viktig innhold, lå genistreken i å kategorisere alt på en fornuftig måte – så vel som smarte søk- og filtreringsfunksjoner. I kombinasjon med et nytt og mer fleksibelt rammeverk ble resultatet langt mer intuitivt for brukeren. Bare sjekk selv!

Våre nye nettsider er nå mer brukervennlige – både for oss som redigerer den, og for våre besøkende!

Olov Grøtting, daglig leder, Kollektivtrafikkforeningen

Det har også vært viktig å gi Kollektivtrafikkforeningen bedre forutsetninger for å selv drive redaktørarbeid. Derfor ordnet vi en fleksibel, modulbasert sidebygger som enkelt lar dem legge til og organisere artikler og arrangementer.

Skisse kollektivtrafikk.no
kollektivtrafikk.no

En heldigital suksess

I dag kan brukere enkelt filtrere blant annet på region – og dermed finne ut hva som rører seg i mobilitetsnorge. Helt i tråd med kommunikasjonsmålene. Det er blitt færre klikk, mer oversiktlig og mer intuitivt. 

Tross at hele prosessen foregikk digitalt, uten et eneste fysisk møte, gikk samarbeidet på skinner. Ukentlige standups sikret at alle var enige om både fart og retning.

Vi kjenner eierskap til resultatet, samtidig som vi vet at kvalitet og design er svært godt ivaretatt. For meg er det nøkkelen til et godt konsulentsamarbeid!

Olov Grøtting, daglig leder, Kollektivtrafikkforeningen

Det var også utslagsgivende at vi ble gitt tillit til å jobbe slik vi jobber best: som utviklere og rådgivere. Kunden var positiv og åpen for helt nye tanker, som da vi foreslo utstrakt bruk av illustrasjoner. De tente på ideen – og jaggu ble det ikke ganske så kult. 

Illustrasjon er utarbeidet av Tank

Alt i alt kan du si vi lagde en godt skiltet, firefelts motorvei der det før var noen snirklete, gjengrodde stier. Og det er jo bra for trafikken.

Våre ønsker og behov har blitt svært godt ivaretatt, samtidig som de dyktige fagfolkene i Increo har gitt tydelige råd, og løftet våre ideer til et nytt nivå.

Olov Grøtting, daglig leder, Kollektivtrafikkforeningen