Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

3 gode grunner til at din bedrift bør ha en bedriftsblogg

Whiteboard med strategi for bedriftsblogg

Du har sikkert hørt at du bør ha en blogg. Kanskje har du allerede en som ligger støvet ned? Da er det på tide å ta grep. Uansett om du fremdeles sitter på gjerdet, eller bare trenger et skikkelig spark bak for å gjenopplive bloggen: Her er 3 gode grunner til å sette i gang!

Blogging er ikke lenger hva det engang var – det er langt bedre. Ikke at det er noe galt med matoppskrifter, unboxing av klesplagg og mer eller mindre spennende hendelser fra hverdagen, men vi er kommet et stykke. Bedriftsbloggen er rett og slett blitt en av de beste markedsføringskanalene vi har. La oss se på hvorfor.

1. Det bygger merkevaren din

«Alle» vet at merkevarer må fylles med innhold. Hele brandet må kobles inn i et nettverk av assosiasjoner og konnotasjoner – helt til bedriftsnavnet ditt maner frem et bestemt inntrykk. Og har du gjort jobben din perfekt, speiler dette etterlatte inntrykket verdiene i selskapet. Men hvordan jobber du egentlig strategisk for å oppnå det?

Det er her bedriftsbloggen er en uvurderlig liten genistrek. For det handler selvsagt ikke om å blogge om hva som helst, men om å fortelle historiene som samsvarer med slik dere ønsker å bli oppfattet. Er for eksempel «innovativ» en av verdiene dere holder høyt? Supert, så hvorfor ikke bruke bloggen til å dra leserne gjennom en reise hvor de får se hvordan dere er innovative?

Husk at omdømme er summen av alle historiene som fortelles om deg. Spiller du kortene dine riktig, er det du som styrer fortellingen – ikke jungeltelegrafen.

2. Du tar en tankelederposisjon

Bloggen er også en glimrende arena for å posisjonere deg som tankeleder innen din bransje. Det finnes neppe en bedrift som ikke føler på at de ansattes kompetanse fortjener å bli hørt og sett i mye større grad. Hvis bare det fantes en måte…

Og det gjør det jo, selvfølgelig. Gjennom egne ekspertintervjuer og fagrelaterte blogginnlegg kan du la alle dine ansatte virkelig skinne – og vise til hele verden at dere er helt fremme i skoen når det gjelder faget deres. Ikke bare si at dere er flinke – vis det. Gjør dere det godt nok, vil folk etter hvert oppsøke bloggen deres igjen og igjen for å lære noe nytt. Og det bringer oss til grunn nummer 3.

Se innlegget mitt drømmeprosjekt med digital rådgiver og prosjektleder Sebastian for hvordan vi presenterer våre ansatte på vår blogg.

3. Du driver trafikk til nettsiden

For de aller fleste bedrifter er dette hovedgrunnen til å blogge. Driver du en B2C-nettbutikk, er det helt åpenbart at trafikk er avgjørende, men også for B2B-bedrifter kan nettsiden din være en kraftig salgskanal. Men da må altså folk vite om den.

Og noe av det viktigste en god blogg gjør, er å gjøre deg synlig for søkemotorene (SEO). Jo mer og bedre innhold, jo synligere blir du. Liker leseren deg, liker Google deg. Dette betyr at du gjennom strategisk og målrettet arbeid med innhold kan nå ut til en stor gruppe potensielle kunder som ikke ellers hadde oppdaget deg.

Les vårt innlegg om hvordan du kan skrive SEO-tekster som også er brukervennlige.

Husk også at dette er ekstra relevante leads, siden de leter etter informasjon som nettopp du sitter på. Kunder som frivillig oppsøker deg, er sannsynligvis langt mer kjøpsklare enn dem du må jobbe for å huke tak i. Hvorfor skyte i blinde, når du kan bruke åte?

Så der har du 3 grunner til å sette i gang med bedriftsbloggingen. Ja, hva venter du på?

Lykke til med skrivingen!